MITY żywieniowe

mity żywieniowe

Dziś kilka słów na temat wybranych, popularnych mitów żywieniowych, o których zapewne większość z Was słyszała. Czy kawa wypłukuje magnez? A ziemniaki są bardzo kaloryczne i wpływają na wzrost masy ciała? A gluten definitywnie trzeba wyeliminować z diety? Odpowiedź na te pytania i wiele innych znajdziecie w tym wpisie.

mity żywieniowe
  • Kawa nie wypłukuje magnezu – właściwie to można traktować ją jako źródło magnezu. Sama kawa dostarcza więcej tego składnika mineralnego niż tracimy go po przyjęciu kofeiny.
  • Gluten nie jest niezdrowy – chyba, że mówimy o wyjątkach, np. celiakii, w przypadku której wykluczenie glutenu jest konieczne, a spożycie glutenu w tej jednostce chorobowej powoduje uszkodzenie kosmków jelitowych, wpływa na zaburzenie wchłaniania itp. Unikanie glutenu przez osoby zdrowe może prowadzić do niedoborów żywieniowych, a także zbyt niskiego spożycia błonnika itd. 
  • Nie ma ujemnych kcal – niestety, nie ma „magicznych” produktów, które pozwolą na szybką utratę masy ciała. Rozwiązaniem jest zastosowanie racjonalnej, prawidłowo zbilansowanej diety, a także wprowadzenie regularnej aktywności fizycznej.
  • Spożywanie produktów „fit” nie sprawi, że nagle masa ciała się obniży – niestety, wydaje się, że produkty „fit” powinny rozwiązać sprawę. Rozwiązaniem jest jednak racjonalne spożycie produktów jak najmniej przetworzonych, niekoniecznie z dopiskiem „fit”, a także wprowadzenie aktywności fizycznej.

mity żywieniowe
  • Cytryna nie jest najlepszym źródłem wit C – dla porównania nać pietruszki zawiera 269 mg/100 g, papryka – 125-200 mg/100 g, a cytryna – 40-60 mg/100 g.
  • Kawa nie jest niezdrowa – wyniki badań naukowych jednoznacznie pokazują, że picie kawy niesie za sobą wiele korzyści zdrowotnych (oczywiście nie każdy organizm jest taki sam więc to zależy, ale przeważają tu korzyści).
  • Głodówka nie jest dobrym sposobem na obniżenie masy ciała – regularne spożywanie posiłków ma korzystniejszy wpływ na spalanie tłuszczu niż głodówki. Długie przerwy między posiłkami wpływają na gwałtowny wzrost poziomu insuliny, która pobudza produkcję kwasów tłuszczowych i ich wzmożone magazynowanie. 
  • Ziemniaki nie tuczą – właściwie to tuczą dodatki, które często są do nich dodawane, takie jak tłuszcz, czy też sosy. Same w sobie ziemniaki nie są tak kaloryczne.

Czy znaliście te mity żywieniowe? Dajcie znać w komentarzach! 🙂

Może Ci się również spodobać

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *