Jak zadbać o zdrowe odżywianie w podróży?

podróżKażda podróż, wyjazd czy chociażby kilkudniowy wypad jest dla nas świetną szansą na wzbogacenie się o masę wspaniałych wspomnień, zrobienie niepowtarzalnych zdjęć i poszerzenie naszej wiedzy! Warto dobrze wykorzystać ten czas i czerpać z niego jak najwięcej. Nie zapominajmy również o naszym odżywianiu, które często ulega w tym czasie rozregulowaniu.

Każdy z nas ma w życiu takie dni, których nie jest w stanie zaplanować i ułożyć według własnych upodobań. Nie zawsze wszystko „pójdzie zgodnie z planem”, a życie niejednokrotnie nas zaskakuje.
Podróż jest tym czasem, kiedy wychodzimy poza strefę komfortu i przyzwyczajeń, a nasz dzień zmienia się o 180 stopni. Warto w tym czasie pomyśleć o naszym organizmie, który oprócz zmiany klimatu, czasu oraz rytmu dobowego, odczuwa zmianę w odżywianiu. Niestety, te wszystkie czynniki rozstrajają nasz wewnętrzny zegar biologiczny, który odpowiada za stan i kondycję organizmu.

Jak zatem dobrze przeżyć wyjazd, bez żołądkowych dolegliwości i wyrzutów sumienia?

  • Pakując niezbędne rzeczy na wyjazd pamietajmy o zabraniu zdrowych, suchych przekąsek, które pomogą nam zaspokoić nagły głód i nie zajmą wiele miejsca. Świetnie sprawdzą się w tym przypadku orzechy, morwa biała (więcej tutaj), migdały, suszone owoce (takie jak morele, daktyle, figi, śliwki), wafle ryżowe, wasa (np. żytnia, wieloziarnista), maca razowa, zdrowe batony (np. Raw energy, które w składzie mają zaledwie kilka składników, np. smak kokosowy zawiera jedynie daktyle, kokos i kakao), gorzka czekolada (min. 70% kakao). Ważne, aby ze względu na kaloryczność spożywać jednorazowo porcję wielkości garści lub dwóch. Pełno błonnika, NNKT, węglowodanów, minerałów, witamin oraz szybki zastrzyk energii i doskonały smak – gwarantowane!
  • Stały dostęp do wody to podstawa! Świetnie smakuje (i nie tylko!) w towarzystwie soku z cytryny. Warto zacząć również nasz dzień od szklanki wody (z cytryną, jeżeli mamy do niej dostęp), dzięki czemu nawodnionych organizm od samego rana i pobudzimy do działania. Więcej na ten temat znajdziecie w osobnym wpisie (link tutaj). Pamiętajmy o uzupełnianiu płynów w ciągu dnia, szczególnie kiedy czeka nas intensywny dzień. Pijmy małymi porcjami, ale za to często. Ja zawsze mam przy sobie butelkę wody, dzięki czemu czuję się świetnie, a żadne pragnienie mnie nie zaskoczy!
  • Niestety, nie zawsze w podróży mamy dostęp do zdrowego, ulubionego posiłku lub po prostu ceny takich produktów są zdecydowanie za wysokie… Starajmy się w takiej sytuacji wybierać „mniejsze zło niż większe”, co już będzie lepszym wyborem! Nie objadajmy się, zachowajmy umiar i dajmy sobie czas na konsumpcję posiłku. Jedząc na co dzień zdrowo i prowadząc aktywny tryb życia, zjedzenie raz na jakiś czas mniej zdrowego jedzenia nie powinno nam  zaszkodzić. Ważne jest, by nie rzucić się od razu na wszystko, a zjeść mniej i częściej. To naprawdę pomaga!
  • Warto wybierać (w miarę możliwości) lekkostrawne posiłki pełne gotowanych warzyw i świeżych owoców. Dzięki nim nawodnimy nasz organizm i dostarczymy niezbędnych minerałów. Nasz żołądek odwdzięczy się lekkością!
  • Starajmy się w ciągu naszej podróży nadal spożywać 4-5 posiłków dziennie, nie zaburzając za bardzo naszego dziennego rytmu, dzięki czemu będziemy mogli czuć się zdecydowanie lepiej. Organizm nie lubi drastycznych zmian!
  • Pamietajmy o tym jak niezwykle ważny jest sen! Starajmy się tak zagospodarować czas, aby przespać ok. 7h. Podróż potrafi być męcząca dla organizmu, dajmy mu więc czas na odpoczynek i regenerację!
  • Niestety, kiedy już nie uda się nam wyspać (zdarza się!), a przed nami kolejny, intensywny dzień, nie rzucajmy się od razu w stronę kawy! Zjedzmy pożywne śniadanie, a jeżeli jest taka możliwość wypijmy zieloną herbatę (więcej na ten temat tutaj) zamiast kawy (więcej na temat kawy znajdziecie tutaj). Niestety, kawa wypłukuje magnez, który jest dla nas niezwykle ważny, szczególnie gdy jesteśmy zmęczeni! Mała czarna napewno nie zaszkodzi, starajmy się jednak zachować umiar i nie zapominajmy o suplementacji magnezu. Zielona herbata pobudzi nasz organizm do działania i postawi na nogi! Wiem coś o tym 🙂
  • I najważniejsze… Krótki wyjazd czy też dłuższa podróż są dla nas szansą na poznanie nowych, niebanalnych smaków! Nie bójmy się spróbować nietypowych i oryginalnych potraw – taka szansa może się już nie powtórzyć! Nie zawsze wszystko będzie poukładane jak w zegarku, ale to właśnie na tym polega! Nie bądźmy dla siebie też nazbyt krytyczni i cieszmy się każdą chwilą. Uwierzcie mi – warto!!

A może by tak rzucić wszystko i wyjechać w Bieszczady? 🙂

Może Ci się również spodobać

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *