#zostańwdomu i co dalej?

#zostańwdomu

Ostatnie tygodnie dla wielu z nas były niezwykle ciężkie. Chyba każdy z nas próbuje jakoś przystosować się do nowych warunków pracy i ogólnego fukcjonowania na codzień w innej formie… z różnym skutkiem. Chcąc Wam trochę pomóc przygotowałam listę porad/pomysłów/ wskazówek, które pozwolą Wam umilić ten czas i przetrwać go jak najlepiej 🙂

  1. Przede wszystkim zadbaj o swój układ odpornościowy – to on jest teraz największą bronią, którą posiadasz, dlatego musi być w pełni sprawny! W tym celu:
  • zadbaj o dobry sen, wysypiaj się (7-8h) – to niezwykle ważne, aby organizm miał czas na regenerację i wypoczynek,
  • odżywiaj się zdrowo, pamiętaj o zbilansowanej diecie obfitującej w dobrej jakości składniki,

#zostańwdomu

  • pamiętaj o aktywności fizycznej – zwłaszcza teraz, kiedy Twój ruch jest niezwykle ograniczony; bez wychodzenia z domu można naprawdę zadbać o to – na YouTube znajdziecie przeróżne treningi i możecie dopasować je do swoich potrzeb (mogę polecić Ci kilka, z których często korzystam – link tutaj, tutaj, tutaj i tutaj),
  • zadbaj o swoje zdrowie psychiczne – zachowaj spokój, nie nakręcaj się słuchając ciągle newsów i znajdź czas dla siebie w ciągu dnia i zrelaksuj się (jeżeli chcesz śledzić na bieżąco sytuacje odwiedzaj strony, które są źródłem rzetelnych informacji, takie jak: FAO, WHO, covidly, The Guardian, Bloomberg, gov.pl, Ministerstwo Zdrowia na Twitterze; z kolei na YouTube polecam: Kurzgesagt – In a Nutshell – zwięźle i na temat wyjaśnia kwestie związane z koronawirusem, z optymistycznym nihilizmem; oraz Naukowy Bełkot).

  1. Zadbaj w tym czasie o siebie i znajdź czas na wypoczynek i relaks! W tym celu możesz:
  • poczytać ulubioną książkę,

#zostańwdomu

  • obejrzeć ulubiony film, nadrobić zaległości na Netflixie, HBO go itp.
  • z seriali polecam zwłaszcza:

„How I Met Your Mother”, „The Big Bag Theory”, „Dom z papieru”, „Breaking Bad”, „Anne With an „E”, „Chef’s Table”, „Narcos”, „Dirty Money”, „Black Mirror”, „Blacklist”, „Explained”, „Chernobyl”

  • z filmów podam część z nich, gdyż ciężko byłoby wypisać wszystkie (głównie te, które obejrzałam w ostatnim czasie):

„The Irishman”, „Parasite”, „Pewnego razu w Hollywood”, „Na noże”, „Grand Hotel”, „Historia małżeńska”, „Green Book”, „W deszczowy dzień w Nowym Jorku”, „Joker”, „Jungle”, „Milcząca rewolucja”

  • przygotować ciepłą kąpiel z solą do kąpieli, 
  • zrobić domowe spa z wykorzystaniem naturalnych kosmetyków,

#zostańwdomu

  • zadbać o kondycję skóry poprzez wykonywanie regularnego peelingu całego ciała (link tutaj) oraz maski na twarz (link tutaj i tutaj),
  • znaleźć chwilę na wyciszenie poprzez np. jogę (np.: link tutaj i tutaj) czy tez krótką medytację (polecam aplikację HeadSpace, którą możesz pobrać na telefon – bez wykupywania subskrypcji możesz włączyć 5 lub 10 minutową sesję, klikając w Basics – jest świetna!).

  1. Wykorzystaj ten czas na nadrabianie zaległości i doskonalenie siebie. Możesz np.
  • doszkolić się z języka obcego (z angielskiego polecam Wam gorąco książki Arleny – link tutaj, tutaj oraz filmiki na YouTube – link tutaj),
  • doszkolić się z gotowania – przetestować nowy przepis, spróbować czegoś nowego (w zakładce „Przepisy” napewno znajdziecie coś dla siebie!),

#zostańwdomu

  • nadrobić zaległości, na które nigdy nie miałaś/miałeś czasu – każdy z nas ma listę takich rzeczy… (np. porządki w szafie),
  • poświęcić ten czas na rozwijanie swoich pasji, np. fotografię.

  1. Postaw na urozmaiconą dietę, spożywaj różnorodne produkty z każdej grupy produktów spożywczych. Nie zapomnij o warzywach i owocach, a także produktach pełnoziarnistych! Ponadto pij regularnie wodę, żeby nie doprowadzić do odwodnienia organizmu.
    #zostańwdomu

  2. Pamiętaj o myciu warzyw i owoców przed spożyciem!

  3. Postaraj się zrobić listę produktów spożywczych, które lubisz i są dla Ciebie podstawą w kuchni. Pamiętaj! W pierwszej kolejności wykorzystuj te produkty, które mają najkrótszy termin przydatności tak, aby uniknąć ryzyka zmarnowania żywności. 

    Poniżej przedstawię Ci listę prostych produktów, które ze względu na dłuższy okres przydatności do spożycia pozwolą Ci na maksymalne ograniczenie niepotrzebnych wizyt w sklepie:
  • płatki owsiane (zwłaszcza do owsianki, granoli, deseru), 
  • kasze (jaglana, gryczana, pęczak),
  • ryż (np. brązowy, basmati – przyda się do przygotowania hindusa!),
  • makaron (pełnoziarnisty, orkiszowy etc. – dodatkowe źródło błonnika pokarmowego) – warto pamiętać, że poza makaronem jest masa innych produktów, które mogą stanowić świetną bazę wielu dań, zapewniając zbilansowaną dietę (mimo, ze chyba każdy z nas go uwielbia!),
  • nasiona roślin strączkowych (ciecierzyca, fasola, soczewica) – świetne źródło białka!
  • passata – ten sos pomidorowy nie raz Cię uratuje! Świetnie sprawdza się jako sos na pizzę czy też jako dodatek do makaronu, kaszy, baza do hindusa,
  • mąka, jaja, drożdże, mleko – chyba każdy z nas wie, jak wiele produktów możemy przygotować z tych surowców – zwłaszcza teraz, np. domowy chleb, bułki, ciasto na pizzę, domowy budyń,
  • dobrej jakości oliwa z oliwek, olej rzepakowy,
  • orzechy i nasiona (np. orzechy nerkowca, włoskie, nasiona słonecznika, pestki dyni),
  • suszone owoce,
  • mrożone warzywa na patelnie – sprawdzą się świetnie do wielu dań i nie musisz się martwić, że niedługo się zepsują,
  • ser (np. mozarella, gouda, grana padano) – przyda się m.in. do kanapek, pizzy, spaghetti),
  • gorzka czekolada (przyda się zwłaszcza do owsianki, jako dodatek do kawy czy tez do deseru),
  • zielona herbata, kawa, herbatki ziołowe (moje ulubione: koper włoski, rumianek, morwa biała, ostropest plamisty, pokrzywa, mięta, melisa).

  1. Jeżeli tylko możesz to naprawdę #zostańwdomu. Dzięki temu uratujesz nie tylko swoje życie, ale także innych. Wychodząc z konieczności pamiętaj o maseczkach i rękawiczkach.

#zostańwdomu


  1. Nie zapominaj o suplementacji witaminy D – jej niedobór jest szczególnie powszechny. Warto wzbogacić również swoją dietę w probiotyki, które znajdziecie m.in. w kiszonkach czy też jogurtach.

Mam nadzieję, że mogłam Wam choć w pewnym stopniu pomóc dobrze przetrwać ten czas. Dla każdego z nas jest to ogromne wyzwanie i warto wspierać się nawzajem. 

I nie zapominajcie o swoim zdrowiu psychicznym, jest niezwykle ważne! Wbrew pozorom może ucierpieć w tym czasie równie mocno…

Może Ci się również spodobać

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *