Jesienna SZARLOTKA

szarlotkaDziś mam dla Was coś na jesienne popołudnie, kiedy to pogoda nas nie rozpieszcza, a jesienna aura daje się we znaki. Zdrowa, domowa SZARLOTKA jest zdecydowanie najlepszym słodkim umilaczem, na który bez wyrzutów sumienia możemy sobie pozwolić. Uwielbiam delektować się świeżo upieczoną szarlotką popijając rozgrzewającą kawę (więcej o kawie tutaj), kiedy na zewnątrz pada deszcz, a jedynym marzeniem jest ciepły kocyk w połączeniu z dobrym filmem.

Dlaczego właśnie szarlotka? Bo to ona najlepiej wpływa na nasz organizm, kiedy na zewnątrz temperatura jest coraz niższa a krajobraz prezentuje się niezbyt zachęcająco…

Cynamon, który do niej dodajemy jest prawdziwym skarbem – działa antybakteryjnie, przeciwzapalnie, a przede wszystkim rozgrzewa, pobudza, wpomaga ukrwienie – zatem poprawia naszą koncentrację. Dodatkowo jego zapach działa niezwykle odprężająco… Poza tym, wspomaga on przemianę materii – spróbujcie dodać łyżeczkę do swojego menu w ciągu dnia, a poczujecie różnicę.

Jabłka nie dość, że są niskokaloryczne, to dodatkowo są bogate w błonnik oraz witaminę C. Wspomagają perystaltykę jelit, a także obniżają poziom „złego” cholesterolu. Stare angielskie przysłowie mówi, że „jedno jabłko dziennie trzyma doktora z daleka”.

Olej kokosowy nie bez powodu nazywany jest „lekarstwem na wszystko”. Działa antybakteryjnie, pozwala zachować prawidłową wagę, a przede wszystkim jest najlepszym naturalnym kosmetykiem. Ważne jednak, aby zwrócić uwagę na etykietę – olej nierafinowany tłoczony na zimno to właściwy wybór. Wprowadźcie do swojej codziennej diety 1-3 łyżeczek oleju kokosowego (ja dodaję go do porannej owsianki), a zobaczycie efekty.

O właściwościach zdrowotnych płatków owsianych oraz jaglanych pisałam już wcześniej, jeżeli nie mieliście okazji przeczytać – zapraszam tutaj i tutaj.

Miód to oczywiście naturalna, zdrowa słodycz, najcenniejszy dar natury. Ceniony jest nie tylko ze względu na smak, ale również ze względu na jego właściwości zdrowotne.

O jogurcie naturalnym również znajdziecie osobny wpis tutaj.

Ziarenka z laski wanilii niepodważalnie stanowią „wisienkę na torcie” w naszej szarlotce – dodają charakterystycznego smaku, a dzięki zawartym w nich olejkom eterycznym nadają cudowny zapach.

Czy słodkie zawsze musi być niezdrowe? Jasne, że nie! 🙂

Składniki:

Spód:

  • 1/2 szklanki mąki orkiszowej pełnoziarnistej
  • 1/2 szklanki mąki żytniej typ 720
  • ok. 40g oleju kokosowego (rozpuszczonego)
  • 2-3 łyżki płatków (ja użyłam mix płatków jaglanych, owsianych oraz orkiszowych)
  • łyżka miodu
  • 2 żółtka (białka ubite na piankę nakładamy dopiero na ciasto)
  • łyżeczka proszku do pieczenia
  • ok. 3 łyżki jogurtu naturalnego

Nadzienie:

  • ok. 1 kg jabłek – możecie użyć więcej
  • 2 łyżeczki cynamonu
  • laska wanilii

Wierzch:

  • szklanka płatków (mix)
  • ok. 1/2 szklanki nasion słonecznika
  • łyżka oleju kokosowego

Sposób przygotowania:

szarlotka

Z podanych składników na spód wyrabiamy ciasto. Jeśli będzie zbyt lepkie dodajemy odrobinę mąki, jeśli zbyt suche – odrobinę jogurtu. Zawijamy w folię i wkładamy do lodówki na ok. 30 min.

szarlotkaszarlotka

Jabłka obieramy ze skórki, a następnie ścieramy na tarce o grubych oczkach.

szarlotka

Dusimy w wysokim garnku, często mieszając (przez ok. 30 min). Pod koniec dodajemy cynamon oraz ziarenka wanilii. Pozostawiamy do ostygnięcia.

szarlotkaszarlotka

Ciasto wyciągamy z lodówki i równomiernie rozkładamy na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Nakładamy ubite białka i rozprowadzamy. Wykładamy uprażone jabłka, które następnie posypujemy mieszanką płatków, nasion słonecznika oraz oleju kokosowego.

szarlotka

Wkładamy do nagrzanego do 180 stopni Celsjusza piekarnika na ok. 45 min.

szarlotkaszarlotkaszarlotka

Mhmm…:)

Może Ci się również spodobać

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *